een kleine greep uit de koraan:negatieve gedachtes zijn niet goed
EEN MENS MAG ZICH NIET OVERLATEN AAN NEGATIEVE GEDACHTEN...
Soms gelooft een mens dat, hoewel hij zich voor niets ingespannen heeft, er toch vanzelf gunstige dingen tot stand zullen komen. Maar dit geloof is helemaal verkeerd. Geen schoonheid ontstaat vanzelf, zonder dat er inspanningen voor geleverd worden. Dit is een regel van de beproeving die door Allah geschapen is voor de mensheid.
In het lagere zelf van de mens komt wat goed of slecht is, samen voor. Dit is een andere eigenschap van de test die door Allah geschapen is voor de mensen. Een mens moet tot de laatste seconde van zijn leven strijden tegen het slechte in zijn lagere zelf. Als hij zijn lagere zelf overlaat aan zichzelf, kunnen goedheden nooit vanzelf de kwaadaardigheden overwinnen en domineren. Daarom moet een mens zich onophoudelijk inspannen. Hij moet zijn verstand, wil en geweten steeds gebruiken om nog beter te worden.
Een van de eigenschappen die de mens tijdens deze strijd moet zien te verkrijgen door zijn wil te gebruiken, is ‘positief denken’. Het lagere zelf waar goed en kwaad samen zijn heeft ook ‘het kenmerk dat het mensen aanzet om negatief te denken’. Het tracht dit uiteraard te doen onder verschillende mommen; door dit juist en logisch te laten lijken en zelfs door te laten denken dat dit een vereiste is van verstandigheid. Het suggereert dat positief denken enigszins ‘zichzelf bedriegen’ betekent en dat aan het negatieve denken er steeds voor zal zorgen dat ‘mensen beter worden en betere maatregelen nemen’, ‘voor verstandigere handelingen zal zorgen’ en dat ‘een dergelijk iemand de gevaren en risico’s veel beter ziet’. Het tracht de mensen te laten geloven dat negatief denken ‘realistisch zijn’ betekent en positief denken ‘dat de mens zichzelf bedriegt’.
Het is zeer duidelijk dat een mens bij een dergelijke toestand partij moet kiezen voor de Koranische moraliteit. Allah heeft in de Koran aan de moslims vermeld dat ze ‘zich moeten bezinnen, alle incidenten positief moeten opvatten, in gedachten moeten houden dat Allah alles in het lot geschapen heeft als voordelig en wat er ook gebeurt, steeds hoop moeten hebben voor Allah’. Daarom moet een gelovige – omdat hij de Koran als uitgangspunt beschouwt, hoezeer de satan en het lagere zelf het tegendeel versiert met aannemelijk lijkende argumenten – zijn wil steeds gebruiken om positief te denken.
Indien nodig is het bovendien mogelijk om met een simpele en snelle logische vergelijking op te maken wat ‘positief denken’ en ‘negatief denken’ de mensen bijbrengen en laten verliezen.
Negatief denken verwijdert de mens eerst en vooral van het welbehagen van Allah en van de moraliteit die Allah kan behagen. Het zorgt ervoor dat hij Allah en Zijn oneindig schone namen (Allah is verheven). Het laat Allahs verstand, barmhartigheid, genade, liefde, rechtvaardigheid en nabijheid tot Zijn dienaren en dat Hij de gebeden verhoort, zijn oprechte onderdanen zal vergeven en in het Hiernamaals de beloning voor alles op de mooiste en omvangrijkste manier zal geven, vergeten. Het zorgt ervoor dat hij gelooft dat wat op aarde gebeurt onafhankelijk is van Allah (Allah is verheven). Als gevolg van dit allemaal laat dit de mensen denken met de mentaliteit van de onwetenden. En zo belandt de mens in een eeuwig verdriet. Er ontstaat een duister, somber en ongelukkig type mens dat alle gebeurtenissen pessimistisch bekijkt. Een dergelijk persoon kan vanwege zijn valse gedachtekronkels niet opbouwend optreden tegen de mensen in zijn omgeving of gebeurtenissen die hij meemaakt. Aangezien hij de mensen rond hem steeds benadert met de zo negatief mogelijke mogelijkheden, neemt hij een uiterst cynische, bevooroordeelde, afstandelijke en haatdragende houding aan. Als een negatief denkende, negatief pratende, negatief handeldelende man verliest hij de liefde, het respect en het vertrouwen van de mensen in zijn omgeving. Hij verandert in een mens bij wie men niet gerust is en wiens vriendschap niet gewenst is. Hij kan van niemand echt, met een gerust hart, houden en hij kan niemand vertrouwen zonder daar twijfels bij te hebben. Hij leeft steeds in angst, frustratie, verdriet en pessimisme. Als gevolg van dit allemaal verzwakt hij zowel geestelijk als lichamelijk in vele opzichten.
Aan de andere kant heeft een positief denker eerst en vooral de moraliteit die Allah kan behagen. Want positief denken is een vereiste van de moraliteit die goedgekeurd wordt door Allah, van oprecht geloof en van het vertrouwen in en overgave aan Allah. Het geweten van iemand met deze moraliteit is gerust, want deze houding is in overeenstemming met de Koran. Hij interpreteert zijn belevenissen en de mensen in zijn omgeving op de manier die Allah behaagt. Hij vat alles positief op en ziet de mooie kanten van alles. In plaats van de negatieve kanten van wat hij beleeft te vinden, hiervoor verdrietig en gespannen te worden en zich over te laten aan pessimisme; heeft hij de moraliteit om als er een schoonheid is van 1%, hiervoor blij te zijn. Hij is er zich van bewust dat Allah, net zoals alle mensen ook voor hem, talloze zegeningen heeft geschapen. Hij weet dat alle gebeurtenissen die ongunstig lijken, een beproeving zijn van Allah en dat ‘indien partij gekozen wordt voor Allah’ dit allemaal middelen worden die de mens op aarde en in het Hiernamaals leiden tot zegeningen. Zelfs bij de moeilijkste, meest gecompliceerde en rampzaligste gebeurtenissen denkt hij niet negatief, want hij vergeet niet dat ‘Allah zijn oprechte dienaren zeker zal helpen’. Bij iets dat zijn macht overtreft, wordt hij niet paniekerig, want hij is er zich van bewust dat Allah oneindig machtig is. Omdat hij weet dat niets vanzelf gebeurt en dat Allah alles met achterliggende gunsten en wijsheden schept, ziet hij een schoonheid in alles wat hij beleeft. Dat hij al deze waarheden kent, laat hem op aarde steeds gelukkig zijn. Hij leeft met de gerustheid van wat er ook gebeurt, steeds hoop hebben voor Allah, Allah helemaal vertrouwen en hopen op Allahs hulp. Hij benadert alles uiterst positief en opbouwend. Hij is zich uiteraard bewust van de gebreken, tekorten en onvolmaaktheden van zaken of mensen. Maar hij weet dat alles pessimistisch bekijken, verdrietig en gespannen zijn en onhandelbaar gedrag vertonen geen oplossingen zijn. Al de stappen die hij zal nemen om deze gebreken weg te werken, neemt hij met vertrouwen in Allah, door positief te denken, door hoop te hebben, door de schoonheden te zien en door zich daarop te baseren. Daarom zijn degenen die in hun omgeving het meest geliefd zijn, vertrouwd worden, wiens woorden het meest in acht genomen worden, naar wiens gedachten het vaakst gevraagd wordt en wiens vriendschap het meest gewaardeerd wordt, positief denkende mensen met deze moraliteit.
Bovendien betekent ‘positief denken’ niet ‘zichzelf bedriegen’ of ‘onrealistisch denken’. In tegendeel, het betekent de waarheid die de meesten ontgaat, kunnen zien; ‘de oneindige kracht van Allah kunnen waarderen zoals het hoort en weten dat Allah in staat is om alles wat Hij wil te doen’. Echt realistisch zijn is dit. Dit is de echte juistheid en eerlijkheid. Eigenlijk is het tegendeel dat de mens zichzelf bedriegt. Want iemand die het tegendeel denkt, veronderstelt dat alles gedaan wordt door zichzelf of door de mensen tegenover hem. Naarmate hij inziet dat zijn eigen macht en de macht van de mensen zeer begrensd zijn; naarmate hij ziet hoe gebrekig entiteiten zijn, laat hij zich volgens zichzelf meeslepen door negatieve gedachten. Maar zijn eigen kracht is in ieder geval ontoereikend. Wat de mens de kracht geeft om positief te denken, hoop te hebben en bij alle gebeurtenissen een schoonheid te verwachten, is ‘het geloof in Allahs kracht ’ en ‘Allahs kracht kunnen waarderen zoals het hoort.’
Iemand die al deze feiten aandachtig herziet, moet merken dat ‘hij positief moet denken om Allah te behagen’. Daarnaast moet hij doorhebben dat negatief denken de mens helemaal niet vooruit helpt; maar zijn leven juist zeer slecht en flauw maakt, zeer bemoeilijkt en de geestelijke kwaliteit veel doet dalen. Hij moet begrijpen dat het een satanische zienswijze is die de mens niets anders dan verdriet brengt, overal en in alle omstandigheden de deur opent voor ongelukkigheid en noch voor hem noch voor anderen gunstig is. De Koranische moraliteit laat de grote genade van Allah over de mensen zien, de vreugde en het geluk beleven van de schoonheden in de omgeving, Allah bedanken voor dit allemaal en laat zelfs in de moeilijkste omstandigheden hopen op schoonheden van Allah. Echt realistisch zijn is dit.
Daarnaast vergist iemand die veronderstelt dat negatief denken ‘preventief optreden’ is zich helemaal. Iemand die zodanig pessimistisch, ingestort, gesloten, verdrietig en hopeloos is kan dan ook nooit echte maatregelen nemen. Door zijn gemoedstoestand heeft hij zijn capaciteiten om mooi te kunnen spreken, de gebeurtenissen te kunnen zien zoals ze zijn, nauwkeurig te waarderen en maatregelen te nemen, verloren. Een mens kan pas preventief optreden met de vreugdige, verstandige en evenwichtige gemoedstoestand, die mogelijk is door positief te denken. De mensen, gebeurtenissen en gevaren juist analyseren, is pas mogelijk met deze gepaste zienswijze.
Allah openbaart in de Koran een geheim aan de mensen. Indien de mens in plaats van de tegenslag, de schoonheden, zegeningen en voorspoed om zich heen kan zien en als hij met deze ingesteldheid kan denken, ‘vermeerdert Allah Zijn zegeningen voor deze persoon nog meer’. Omgekeerd, wanneer iemand steeds klaagt over zijn leefomstandigheden, belevenissen en de mensen in zijn omgeving, als hij enkel de gebreken en onvolmaaktheden kan zien en zich niet bewust kan worden van de schoonheden, leeft hij slecht met de ongelukkigheid die hij zelf tot stand heeft doen komen.
Dus iedereen moet goed nadenken over dit geheim dat geopenbaard is door Allah. Zelfs in het leven van degene die zich in de moeilijkste omstandigheden bevindt, zijn er vele zegeningen en schoonheden waarvoor hij blij en gelukkig mag zijn en Allah mag bedanken. Als hij erin slaagt om Hem ook voor weinig zegeningen te bedanken en bij weinig voorspoed hoop te hebben, zal Allah hem zowel op aarde als in het Hiernamaals veel meer schenken. Allah heeft in de Koran het volgende geopenbaard over de uniekheid van de zegeningen die Hij aan mensen schenkt en het geheim over Hem bedanken voor Zijn zegeningen:
En toen uw Heer verklaarde: "Als je dankbaar bent zal ik u meer geven, maar als je ondankbaar bent, is Mijn straf inderdaad streng." (Soera Abraham, 7)
En Hij gaf u al hetgeen je van Hem vraagt en als je de gunsten van God telt, zul je ze stellig niet kunnen opsommen. Voorwaar, de mens is zeer onrechtvaardig, zeer ondankbaar. (Soera Abraham, 34)
En indien je de gunsten Van Allah wilt opsommen, kun je dat stellig niet doen. Voorzeker, Allah is Vergevensgezind, Genadevol.(Soera an-Nahl, 18)
Een mens mag gedurende heel zijn leven, zelfs tijdens zijn moeilijkste tijden, deze waarheden nooit vergeten. Hij moet een zekere beslissing nemen om tot het einde van zijn leven positief te denken en wat hij ook beleeft, hij mag nooit afstappen van deze beslissing.
Maar het mag ook nooit vergeten worden dat schone moraliteit, positief denken en hoop hebben niet gedaan mogen worden om zegeningen te krijgen, maar om Allah te behagen. Dit is wat telt voor Allah. Want het welbehagen van Allah overtreft alle zegeningen op aarde en in het Hiernamaals. Als Allah tevreden is, zal Hij zijn zegeningen wel schenken. Maar deze schoonheid zal– als Allah het wil – enkel verleend worden aan degenen die vatten dat het welbehagen van Allah zo een groot geschenk is dat het niet te vergelijken is met een zegening.
Aug 24, 2010
Maak jouw eigen website met JouwWeb