Lees, Leer, Ontdek, Ervaar en Geniet!
Home » Rek en strek mee met Yoga!!

Rek en strek mee met Yoga!!

Wat is Yoga eigenlijk?

Een artikel van Hans van Meteren  Over de auteur 

AUM tekenAllereerst: yoga is géén godsdienst. Ik zeg dit maar, omdat er mensen zijn die - vanwege een weerstand tegen religies, sekten of dergelijke - niet aan yoga doen, of ervan worden weerhouden, omdat ze menen dat hun geloof zoiets niet zou toestaan.

Yoga is een wetenschap, een oosterse wetenschap, die in verschillende religieuze bewegingen wordt toegepast, maar zeker niet daar alléén.

Yoga is een verzamelnaam voor Klik! vele vormen. Elke vorm is de goede vorm, als hij bij je past, als hij je verder brengt op je weg.

Yoga is dus een oude wetenschap. De hier in het westen bekendste vorm is Hatha yoga, die uitgaat van het lichaam. Uiteindelijk kunnen alle vormen van Yoga je in contact brengen met iets dat groter is dan jezelf. Eigenlijk is dàt ook de bedoeling van yoga. Ontspanning kàn een doel op zich zijn, jouw bedoeling zijn. Voor mij kwam van het één het ander.

Ontspanning & inspanning

Hatha yoga kun je zien als de vorm van yoga die je de kunst van het ontspannen wil leren.
Zoals elders al vermeld is ontspanning echter niet het uiteindelijke doel van yoga. Via de ontspanning is vereniging met..... ja, met wat jij als "het hoogste" ziet, mogelijk.

Betekent yoga dan geen inspanning?

Een beetje wel, maar bij yoga gaat het er niet om een prestatie neer te zetten. Het gaat erom, dat je in de oefening net zover gaat als nog net goed voelt.
Er is in een yogahouding iets van een "schemergebied" tussen wat je nog net wel kunt en eigenlijk net niet méér.
De kunst is met aandacht dat gebied te verkennen, te ontdekken waar bij jou die grens ligt.
Als je dan eenmaal die houding te pakken hebt, ga je met je aandacht naar de plek die je zojuist hebt verkend, en laat je de adem daar zijn werk doen. Dat wil zeggen: je laat hem daar toe, ook, juist als er spanning zit.

Als je je adem kunt toelaten, kan hij de gespannen plek als het ware van binnenuit masseren.

Van je adem hangt je leven af; spanning, stress en adem hangen nauw samen.

Ademen

Een artikel van Hans van Meteren  Over de auteur 

Boeken zijn er vol geschreven over ademhaling.
Verschillende yogastromingen en allerlei religies kennen voorschriften over hoe je zou "moeten" ademen.

Ik zou je willen afraden, om die voorschriften zo maar op te volgen. De meeste zijn bedoeld om onder leiding geleerd te worden. Bovendien vragen ze om een levenswijze waaraan wij in het westen niet zo gemakkelijk toekomen.

Ik zou je liever willen aanraden ervoor te zorgen dat je natuurlijke, je 'alledaagse' ademhaling goed is. De kans is groot dat dat niet het geval is.

In de natuurlijke ademhaling "haal" je geen "adem". Je ademt uit...en de inademing komt dan vanzelf, zoals bij een baby, die niet heeft geleerd hoe te ademen: hij "doet" niets.
Helaas hebben we die "techniek" al snel verleerd. Maar..... hij is opnieuw te leren. Bij voorkeur onder leiding van een goede yogadocent of ademtherapeut.

Als je adem niet èrg verknoeid is, kun je er zelf óók wat aan doen.

Vragen over Yoga

Een artikel van Hans van Meteren  Over de auteur 

 

 

Vraag: In verband met yoga zie ik vaak zo'n vreemd teken dat een beetje op het getal 30 lijkt. Wat betekent dat?

Een vraag die al een paar keer is gesteld.
Het teken stelt de klank AUM voor. Volgens een artikel in het tijdschrift Prana stellen de drie gebogen lijnen het lichamelijke, het mentale en het supramentale voor. De "halve maan" stelt de eeuwigheid voor, de punt erboven de Waarheid, dat, wat al wat bestaat te boven gaat.
Je zou kunnen zeggen: boven al wat bestaat: het lichamelijke, het mentale en het supramentale is er de Waarheid, die eeuwig is. Het zou kunnen zijn dat de woorden (of klanken) AUM en AMEN aan elkaar verwant zijn.

Vraag: Wat betekent het woord Yoga eigenlijk

Het woord yoga is een oud-indisch woord, dat "vereniging" betekent. Het heeft dezelfde stam: "jug" als ons woord "juk". Een juk vormt een verbinding, bijvoorbeeld tussen twee dieren.
Yoga wil tegenstellingen, die spanningen oproepen, verbinden; je laten zien dat het tegendelen zijn: twee kanten van één medaille.
Yoga geeft zo een weg aan om de spanning die voortvloeit uit innerlijke conflicten (die ieder mens nu eenmaal kent) kwijt te raken. Daarmee komt er ruimte om de eenheid achter de tegendelen te ervaren.

Vraag: Zijn er boeken die je aan kunt raden?

Geen enkele yogavorm kun je uit een boek leren. Je hoort het van iedereen die het heeft geprobeerd en later lessen volgt. Maar er zijn ook boeken die niet zozeer de techniek van de yoga tot onderwerp hebben, maar je meer vertellen over de achtergronden. Boeken die je kunnen inspireren.

Als het om Hatha yoga gaat is één van die boeken die tot mijn favorieten behoren "Yoga als kunst van het ontspannen" van Wolter A. Keers, Jacques Lewensztain en Kumari Malavika. Prisma 2522. Ik dacht niet dat het nog in de boekwinkel te koop is.
Over Raja yoga, Jnana yoga, Karma- en Bhaktiyoga zijn een paar mooie boeken verschenen van Swami Vivekananda (1862 - 1902). Uitgever: Ankh Hermes. Ik zag ze nu ook alle gebundeld in de boekhandel liggen.

Vraag: Ik lees over allerlei soorten yoga. Wat zijn de verschillen?

Dat is een veel gestelde vraag. Daarom heb ik er een paar pagina's aan gewijd. Voor een start ga je naarYogastromingen.

Vraag: ik zoek een Yogadocent

Steeds meer docenten vermelden hun praktijk op InnerNed. Hier is dan ook een   overzicht.
Stel jouw Yogadocent voor zich hier ook te laten vermelden!

Vraag: Ik heb zo weinig tijd om yoga te doen... is er een snelle manier?

Nee, niet echt. Yoga is er nu juist voor om rustig en met aandacht te doen. Maar....als je er de rust voor kunt opbrengen en er een kwartiertje met je aandacht bij wilt en kunt zijn, is de Zonnegroet een goed alternatief voor een langere Yogasessie, al zul je altijd dááraan de voorkeur willen geven als je echt vooruit wilt gaan. 

Yogastromingen

Een artikel van Hans van Meteren  Over de auteur 

Yoga, het Om-tekenBinnen de yoga worden enkele hoofdrichtingen onderscheiden. Ik raad je aan die vorm kiezen, waartoe je je, bijvoorbeeld door je karakter, het meest aangetrokken voelt en die je het beste in kunt passen in het leven dat je leidt. Je kunt je voorstellen dat iemand die vooral op zijn gevoel is gericht of een teruggetrokken bestaan leidt, een andere keuze zal maken dan een druk bezette zakenman die het ook nog van zijn intellect moet hebben. Geen enkele methode is beter of slechter dan de andere.

Het gaat meer om het hoe dan het wat....

Eén van de belangrijkste dingen is, dat het niet geforceerd gaat, dat je yoga kunt inpassen in het leven dat je leidt, want het gaat er vooral om dat je zonder al te grote problemen regelmatig kunt oefenen. Geregeld oefenen is echt belangrijk, evenals je houding en daarmee bedoel ik vooral: je innerlijke houding.

Yoga is geen pose, maar een innerlijke beleving. Als je je oefeningen doet, je mantra's zingt, je richt op jouw voorwerp van verering of filosofeert over het goddelijke (allemaal manieren die bij de stromingen worden uitgelegd) kijk dan wat het bij jou van binnen doet, hoe jij je erbij voelt, hoe het in jouw lichaam voelt, wat er met je adem gebeurt. Probeer het van binnenuit te beleven.

De keuze voor een bepaalde yogaweg is dus niet een kwestie van wat beter is, maar wat beter voelt. Wat voor jou de manier is. Dat is tenminste mijn mening.

Uiteindelijk hebben alle yogastromingen ten doel je eigen energieën te ontwikkelen, ze te beheersen, dat wil zeggen: je er niet door op sleeptouw te laten nemen, ze te integreren in je persoonlijke leven en ze te concentreren om uiteindelijk datgene te bereiken dat je deed besluiten yoga te gaan doen.

Daarbij maakt het niet uit of dat verlangen nu ontspanning is of vereniging met "iets" of "iemand" die jij ziet als de uiteindelijke bron van alles. Het maakt niet uit hoe je het noemt: harmonie, God, Liefde: jij hebt jouw verlangen naar "iets" en jouw verlangen is de motor.

Een meester kan een grote hulp op je pad zijn. Een levende meester,of een van de groten uit de geschiedenis.

Om je een beeld te geven van enkele stromingen en meesters ga ik op deze InnerNed pagina's in op: Kundalini Yoga
Kripalu Yoga
Karma yoga
Jnana yoga
Hatha yoga
Dru Yoga
Bhakti yoga

Yoga voor kinderen

Een bijdrage van Simon van der Zwan

Yoga voor kinderen wordt op een andere manier gegeven dan de yoga voor volwassenen.

De lessen moeten in ieder geval altijd plezierig zijn. De yogaoefeningen worden op een speelse, aangepaste wijze aan de kinderen aangeboden.

De oefeningen vragen wel eens inspanning en niet alle oefeningen zijn voor ieder kind even makkelijk, maar in zijn totaliteit  beoogt kinderyoga in een veilige omgeving een uurtje nuttig én plezierig met je eigen lichaam bezig zijn.

Kinderen merken dat ze zich beter gaan voelen als ze met yoga bezig zijn.

Het maakt kinderen meer bewust van het eigen lichaam en het functioneren ervan.

Een yogales voor kinderen bestaat uit  verschillende delen: lichamelijke oefeningen, ademhalingsoefeningen en ontspanning  spelen daarin een belangrijke rol.

De namen die de verschillende oefeningen, de asana’s, hebben worden volop gebruikt. Niet zelden worden ze aangevuld met allerlei dierenhoudingen en eigenschappen om de oefeningen in te passen in een verhaal of een thema waaraan de les wordt opgehangen.

Het leukste zijn de vondsten van de kinderen zelf waardoor het repertoire voortdurend wordt vergroot.

Ooit gehoord van asana’s als: kwal, krab en bewegend zeewier? Bij yoga voor kinderen is alles mogelijk!

Bij iets oudere kinderen verdient het aanbeveling de goede benaming niet uit het oog te verliezen, het is een verschil tussen: kijk deze oefening lijkt op een mooie fakkel en: de naam van deze oefening is kaars of dit is een schouderstand.

Steeds wordt rekening gehouden met de mogelijkheden van kinderen in het algemeen én met de mogelijkheden van ieder individueel kind.

Ook wordt aandacht besteed aan het leren uiten van gevoelens. Dit kan met gesprekjes, maar ook met behulp van tekenen of andere creativiteitsvormen.

Op verschillende manieren speelt muziek een rol in de lessen.

Het belang van Yoga voor je kind

Voor alle kinderen kan yoga nuttig zijn. Je hoeft dus geen problemen te hebben om met yoga bezig te zijn.

Daarnaast kan yoga een gunstig effect hebben bij kinderen die wel om een of andere reden in hun functioneren belemmerd worden.

Yoga voor kinderen kan o.a. een gunstige rol spelen bij kinderen die problemen hebben met de concentratie, coördinatie, ademhaling, beweging/motoriek, slapen, angsten en gedrag.

Er zijn lessen voor verschillende leeftijdsgroepen, de lessen worden aangepast aan de fysieke mogelijkheden van de kinderen.

Kinderen van bijvoorbeeld vier jaar hebben nog geen goed evenwichtsgevoel. Pas als kinderen zo oud zijn dat de schedelbeenderen voldoende zijn volgroeid wordt de kopstand geoefend. De verhouding van de verschillende lichaamsdelen verandert in de loop der jaren waardoor voor iedere leeftijd bepaalde oefeningen meer geschikt zijn. Ook hiervoor geldt: de oefeningen moeten met plezier gedaan kunnen worden.

Hieronder volgt informatie die is bedoeld voor kinderen die misschien aan yoga willen gaan doen.

Wat is Yoga.

Tijdens de lessen doen we een aantal dingen, over de belangrijkste vertel ik iets:

Asana's

Asana is het yogawoord voor oefening.
Yoga is niet alleen maar op je hoofd staan of stil zitten. Er zijn makkelijke en moeilijke oefeningen. Je wordt er gezond en lenig van, je voelt je prettiger en je kunt je door de oefeningen beter concentreren.

Veel oefeningen hebben een planten of dieren naam. Er zijn ook oefeningen met een rijmpje. Je kunt ze daardoor makkelijker onthouden.

Soms krijg je papier mee waarop staat hoe je een oefening moet doen of waar het rijmpje op staat.

Daarmee kun je ook thuis iets aan yoga doen als je dat wilt.

Pranayama

Pranayama is het yoga-woord voor ademhalen.

Door goed ademen wordt je minder snel ziek en krijg je meer energie. Bij de oefeningen hoort ook goed ademhalen.

Als je goed ademhaalt zul je merken dat de oefeningen makkelijker worden.

In de les oefenen we verschillende manieren om adem te halen.

Ontspanning

Op school en thuis moet je veel nadenken. Soms kun je niet eens meer stoppen met denken. Het is voor je hoofd en je lichaam heel goed om regelmatig aan fijne dingen te denken, of om aan niets te denken. Of om naar muziek te luisteren. Dit noemen we ontspanning.

Na een ontspanning kun je weer beter nadenken.

Wat neem je mee naar de yogalessen

De kleren die je aan hebt tijdens de lessen moeten makkelijk zitten, je moet je er goed in kunnen bewegen.

Een grote handdoek is prettig om op te liggen.

Om op je matje een eigen plekje te kunnen maken mag je in veel lessen voor kinderen een eigen knuffel meenemen die de les gezellig mee kan doen.

Verder

Als je je niet helemaal lekker voelt of dingen niet kunt doen omdat je iets bezeerd hebt mag je toch komen, als je dat zelf graag wilt. Vertel het wel even tegen de yogaleraar zodat die er in de les rekening mee kan houden.

Tijdens de yogalessen hebben we hopelijk veel plezier.

Natuurlijk moeten de lessen ook geen rommeltje worden, daarom zijn er een paar regeltjes die in de meeste lessen gelden:

  • Yoga is rust

  • yoga is respect hebben

  • yoga is aardig zijn, voor elkaar en voor jezelf, we lachen iemand dus nooit uit.

  • we praten niet door elkaar.

  • we gaan voorzichtig met de spullen om

  • we ruimen na afloop alles op.

  • yoga is geen wedstrijd, je doet het altijd goed.

  • Als je een of meer oefeningen niet mee kunt doen mag je best even niets doen, zorg er wel voor dat de andere kinderen gewoon door kunnen gaan.

  • Ga voor de les naar de w.c., als het echt niet anders kan mag dat ook wel tijdens de les, maar dat is eigenlijk niet de bedoeling.

In de yoga lessen praten we wel eens over wat je voelt, wat je leuk of niet leuk vindt of wat je hebt meegemaakt. Ook als je iets gemaakt hebt kan het prettig zijn er iets over te vertellen. Het is ook goed om iets van een ander te horen, ook al zijn dat minder leuke dingen. Een belangrijke afspraak hierbij is: als je niets wilt vertellen, vertel je gewoon niets.

Aan het eind van de les maken we vaak een tekening of we knutselen iets. Veel kinderen bewaren die tekeningen, je kunt ze bijvoorbeeld inplakken.

In de yoga kun je op verschillende manieren zitten.

Nieuwsgierig geworden? Wil je weten hoe dat gaat? Kom eens kijken!

Kinderyoga

Twee decennia  geleden was het nog tamelijk overzichtelijk om kind te zijn; overdag ging je  naar school en daarna (buiten)spelen. Behalve op woensdagmiddag, dan was er  kindertelevisie. Eventueel zwemles of voetballen in het weekend, maar verder waren er weinig verplichtingen. 

Tegenwoordig is dat anders. Kinderen  ‘moeten’ veel; niet alleen worden er prestaties verwacht op school, maar ook daarbuiten is het druk. Regelmatig worden er op het schoolplein agenda’s getrokken om afspraken te kunnen maken. Tel daarbij op de lawine aan informatie en keuzemogelijkheden die de huidige vierentwintiguurs - maatschappij over kinderen uitstort (de hele dag door televisie, coole websites die bezocht móeten worden, msn-en met je vriendjes) en het begrip ‘kinderstress’ is geboren. Er is zoveel waarover nagedacht moet worden.

Helen Purperhart: “Ik zie het aan de kinderen die ik kinderyoga geef: ze zitten allemaal te wiebelen en hebben constant de aandacht van anderen nodig. In deze maatschappij is er continu afleiding van buitenaf. Kinderen kunnen nog maar moeilijk ‘op zichzelf’ zijn.” 

Er zijn kinderen die een druk leven vol activiteiten prima aankunnen. Maar er is ook een grote groep kinderen voor wie dat niet geldt. Zij krijgen problemen in een maatschappij die steeds drukker wordt, en steeds meer van kinderen vraagt.” Het zijn  vooral de sociale, geïnteresseerde, gevoelige kinderen die de dupe zijn. Zij kunnen zich moeilijk afsluiten voor alle prikkels die de hele dag door op ze  af komen. Ze vinden het moeilijk om nee te zeggen, en ze doen niet alleen  véél, maar willen dat ook nog allemaal góed doen. Dat is niet zo vreemd, in  een maatschappij waar prestaties erg belangrijk zijn. 

Kinderyoga kan daarbij  een steuntje in de rug zijn. De bedoeling van yoga  is dat de kinderen zich op een leuke en ontspannen manier met hun lichaam en  geest bezighouden. Daarvoor is het van belang dat ze zich veilig voelen. Stelregel één is dan ook dat niets moet en niets gek wordt gevonden. Wil een  kind met open ogen een oefening doen? Prima, yoga verplicht tot niets. 

Kinderyoga geeft kinderen kracht, balans en is waardevol voor het verbeteren van de lichaamshouding, het zelfvertrouwen, de concentratie en het zelfbewustzijn. Bij kinderyoga gaat het om het plezier en niet om de techniek en prestatie. Kinderyoga is speels van opzet, we gaan op avontuur in het oerwoud, stampen als een olifant, brullen als een sterke leeuw en staan heel stil als een boom. Je ervaart hoe je de allerdaagse drukte los kunt laten door je voor te stellen dat je zorgen meestromen met de rivier naar zee. De lessen zijn iedere keer anders maar er komen wel een aantal vaste onderdelen aan bod zoals: warming-up, meditatie, yogahoudingen, spel en visualisatie. Ook wordt er in een kringgesprek aandacht besteed aan normen en waarden.

Yoga leefregels

Yoga is gebaseerd op de visie dat je verbonden bent met alles wat leeft op aarde. Het maakt daarbij niet uit of het nu om mensen, dieren, planten, aarde, lucht of water gaat. 
Wat voor invloed yoga op kinderen heeft en wat kinderen ervan oppikken, verschilt van kind tot kind. Bij kinderen tot zes jaar werkt Helen veel meer vanuit het spel en bij de oudere kinderen komt er een stukje bewustwording aan te pas.

De kinderyoga lerares vertelt ons: “Vooral de wat oudere kinderen vinden het interessant om over zichzelf na te denken. Ze willen weten wat voor invloed hun denken en doen op hun leven heeft. Yoga kan een goed hulpmiddel zijn om een gesprek op gang te brengen door bijvoorbeeld te praten over leefregels die universeel zijn voor alle mensen. Een van de leefregels betreft de onthoudingen. Je onthoudt je van allerlei slechte gewoonten op het gebied van geweld, leugens, diefstal en begeertes. Het zijn morele geboden met betrekking tot de buitenwereld. Een andere leefregel wordt gevormd door voorschriften die voortvloeisels zijn uit de onthoudingen. Ze gaan over vijf gezonde gewoonten met betrekking tot jezelf. Je ontwikkelt jezelf door zuiverheid, tevredenheid, zelfdiscipline, zelfstudie en overgave te beoefenen. Zonder de leefregels zou het beoefenen van yoga veel weg hebben van gymnastiek, maar yoga is meer dan dat.

DIERENDANS

Stel je voor dat je een slang bent die rustig in zijn holletje ligt. Je hoort het geluid boven de grond. Luister maar goed naar de geluiden om je heen. Je komt langzaam  met je hoofd omhoog om te kijken wat er aan de hand is. Met een sissend geluid komt je naar buiten liggend op je buik. Je strekt je bovenlichaam omhoog en steun op je armen. Kijk links en rechts over je schouders. 



De slang verandert in een hond.  Breng je billen omhoog, strek je benen. Kom in de hondhouding door op handen en voeten te staan en kijk zoveel mogelijk tussen je handen naar je navel.



De hond wordt een kikker door naar voren naar je handen toe te springen. Spring een aantal keer in een snel tempo als een kikker omhoog.



Ga op je knieën zitten en strek je armen naar achteren langs je lichaam. Je zit nu in de muis-huiding. Leg je voorhoofd op de grond en sluit je ogen. Je bent nu een muisje dat uitrust in zijn holletje.



Je komt langzaam omhoog en verandert in een boom. Je armen komen eerst omhoog, dan je lichaam, je strekt je benen en tot slot hef je je hoofd op. Je staat nu rechtop. Zet je gewicht op je linkerbeen en zet je rechtervoet aan de binnenkant van je linkerbeen. Blijf even stevig staan als een boom. Doe de oefening opnieuw en wissel op het eind van been. 



Informatie

Zwangerschapsyoga

Een artikel van Micha Iedema  Over de auteur 

De laatste jaren is er in toenemende mate vraag naar Zwangerschapsyoga. Je zou zelfs kunnen spreken van een “trend”, die de vraag naar Zwangerschapsgymnastiek overtreft.

Nu vragen mensen mij vaak: “wat is nu het verschil tussen “gewone” (hatha) yoga en zwangerschapsyoga?”

Nu, eigenlijk is er niet zoveel verschil.

Vrouwen die al yoga beoefenen en zwanger worden, zouden niet perse op zwangerschapsyoga hoeven gaan. Immers, door regelmatig yoga te doen met de bijbehorende ademhalingsoefeningen, zijn zij vaak goed in staat zich te ontspannen, weten daardoor stress te voorkomen .

Tevens zorgt het regelmatig doen van yoga ervoor dat de lichaamsfuncties zullen verbeteren, o.a. de afscheiding van afvalstoffen en de vochtcirculatie. Bovendien helpen regelmatige oefeningen de ruggengraat soepel te houden en chronische stress weg te nemen, zodat je geleidelijk meer bewegingsvrijheid en gemak gaat voelen in je houding en beweging, wat een groot voordeel is tijdens de zwangerschap en de bevalling.

De houdingen die aangenomen worden tijdens z.g. “zwangerschapsyoga” zijn speciaal gericht op die houdingen en bewegingen die natuurlijk zijn tijdens een bevalling. Zo kun je vertrouwen krijgen in je vermogen om pijnlijke weeën op te vangen.

Ook het beheersen van de ademhaling speelt hierbij een belangrijke rol.

Als je zwanger bent wordt het extra gewicht van de baby voornamelijk in de onderrug gedragen en gevoeld. Ook het heiligbeen, de heupen en benen worden extra belast.

Door goed op je houding te letten voorkom je een pijnlijke rug en draag je de baby op een mooie manier en door je bekken te kantelen verdeel je je gewicht beter en wordt je buik beter gesteund.

Door op de juiste manier te ademen kun je spanningen “wegademen” wat een grote hulp is bij de bevalling.

Al met al is het heel zinvol en fijn je op de naderende bevalling voor te bereiden in een yogagroep met “gelijk gestemde zielen”, vrouwen waarmee je ervaringen en gevoelens kunt uitwisselen.

Oefening

Ter kennismaking een oefening die je gemakkelijk kunt doen: “Kleermakerszit”

Bij deze oefening zit je in een behaaglijk verwarmde kamer op een deken of matje op de grond.

Je rug is recht. Leg nu je voetzolen tegen elkaar en trek ze enigszins naar je toe.

Heb je liever een steuntje in de rug ga dan met je onderrug tegen een muur zitten.

Je kin wijst iets naar de borst, zodat je nek ontspannen is.

Ontspan nu je schouders.

Adem diep in en voel hoe je bekken op de grond rust.

Bij het uitademen door de mond voel je hoe je bekken dieper in de grond zakt en je knieën verder openvallen.

Bij de volgende inademing ontspan je de hele wervelkolom en bij de uitademing voel je je bekken zwaarder op de grond rusten.

Houd je aandacht in het bekken en voel hoe het zich steeds meer en meer ontspant.

De Zonnegroet (Surya Namaskar)

Surya Namaskar, de Zonnegroet, is een serie van 12 houdingen, die in een ononderbroken en soepele beweging worden uitgevoerd. Iedere beweging valt samen met een bepaalde ademhaling.  
De Zonnegroet versterkt je en zorgt voor een soepel lichaam
.

Een rondje bestaat uit twee volledige series, één voor de rechterkant en één voor de linker. Eén rondje per dag is voldoende, zolang je het maar elke dag doet, alhoewel hier geldt: hoe meer, hoe sterker de werking. Als je eens geen tijd hebt om yoga te doen, probeer dan in ieder geval een paar rondjes Zonnegroet te doen.
Je voelt het verschil, zeker weten!

1. 

Begin staand in de berghouding, voeten op heupbreedte, handen of opzij of in gebedshouding. Haal een paar keer diep adem..

2. 

Op je volgende inademing breng je in een keer je armen boven je hoofd en buig je zacht naar achteren, zover als makkelijk en veilig voelt.

3. 

 

Terwijl je uitademt buig je voorover, eventueel met gebogen knieën en laat je je handen naast je voeten rusten.

4. 

Adem in en strek je rechter been naar achteren.

5. 

Adem uit en breng je linkerbeen naar achteren in de plankhouding. Hou deze positie aan en adem in.

6. 

Adem uit en laat je zakken alsof je uit een opdrukstand komt. Alleen je handen en voeten raken de grond.

7. 

Adem in en strek je naar voren en omhoog. Gebruik je armen om je romp omhoog te brengen, maar buig slechts zover als nog goed voelt. Je kunt je armen gerust bij je ellebogen buigen.

8. 

Adem uit, breng je heupen omhoog en druk jezelf naar achteren en omhoog.

9. 

Adem in en breng je rechter voet naar voren

10. 

Adem uit en breng je linkervoet naar voren en kom in de hoofd - knie houding.

11. 

Adem in en kom langzaam omhoog. terwijl je je armen gestrekt houdt.

12. 

Adem uit en laat je armen in een langzame, soepele beweging langs je lichaam zakken. Rond af door je handen in de gebedshouding te brengen. Herhaal de serie waarbij je steeds eerst je linker voet gebruikt i.p.v. rechts.

Voor meer fascinerende info, kijk op:

 


InnerNed is een virtueel tijdschrift over spiritualiteit, geneeswijzen en psychologische onderwerpen.